Klantenservice

EnergieFlex is er voor jou. Of je nu een vraag, een klacht of opmerking hebt.
Je kunt ons op verschillende manier bereiken. Kies wat werkt voor jou.

Je vragen beantwoorden wij graag

We zijn er voor iedereen. Heb jij vragen? Onze klantenservice beantwoordt ze graag.

Bekijk de veelgestelde vragen

Ontdek onderaan deze pagina of jouw vraag eerder al door ons beantwoord is bij de veelgestelde vragen. 

Stel je vraag via social media

Heb je een korte vraag over je energiecontract? Stel je vraag dan via Facebook of Twitter. 

Facebook Twitter

Bel met onze klantenservice

Heb je liever persoonlijk contact?

Bel ons dan op 088 – 304 10 00 (lokaal tarief).

Openingstijden: ma t/m vrij van 9.00 – 17.00 uur.

Of vul hieronder je vraag in

Wil je liever per e-mail antwoord op je vraag? Vul dan hieronder je vraag in of stuur je vraag naar klantenservice@energieflex.nl. Je ontvangt binnen 5 werkdagen antwoord.  

Vul hier het contactformulier in

Veelgestelde vragen

Postadres

EnergieFlex
Johan Huizingalaan 400
1066 JS Amsterdam

Overige gegevens

Kvk nummer: 58003487
BTW nummer: NL852829826B01
IBAN nummer: NL21 ABNA 0806 813 008

Algemene voorwaarden

De Algemene Voorwaarden vind je op deze pagina: https://energieflex.nl/voorwaarden/

De nieuwe Algemene Voorwaarden gelden voor alle bestaande en nieuwe klanten.

Voor jou verandert er weinig. Het belangrijkste is dat wij klanten met variabele tarieven vooraf informeren over een tariefwijziging. Daarnaast krijg je langer de tijd om jouw factuur te betalen, voordat je een herinnering met extra administratiekosten ontvangt.

Voor termijnbedragen bij Flex Standaard en negatief saldo bij Flex Prepaid is geen betalingsregeling mogelijk. Voor jouw jaarnota, eindnota of overgangsnota kun je wel een betalingsregeling aanvragen. We bekijken per situatie of we een aanvraag kunnen honoreren.

De looptijd van jouw energiecontract wijzigt niet met het van toepassing worden van de nieuwe Algemene Voorwaarden.

Je kan het energiecontract opzeggen. Daarvoor gelden dan wel de bepalingen in de Algemene Voorwaarden. Dat betekent onder andere dat je een opzegvergoeding zou kunnen ontvangen.

Nee, binnen de looptijd van jouw contract blijven de tarieven gelden die wij met je hebben afgesproken. Heb je een contract met variabele tarieven? Dan wordt je vooraf geïnformeerd over een tariefwijziging.

Voor bestaande klanten verandert er niets. Voor nieuwe klanten hanteren we geen waarborgsom meer.

Ja, dat kan. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice via telefoonnummer 088 – 304 10 00 (lokaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).

Flex Standaard en 100% Sociaal Groen

Een Flex Standaard contract bestaat uit groene stroom en/of gas. Het is een traditioneel energiecontract met een vast bedrag per maand. Je hebt de keuze uit een 1 jarig of 3 jarig contract met vaste tarieven. Bij een 1- of 3-jarig contract ontvang je een heel interessante welkomstbonus. Kies je voor alleen stroom of alleen gas? Dan krijg je de helft van de korting. Als nieuwe klant betaal je geen waarborgsom bij ons.

Meer informatie 

 

Een 100% Sociaal Groen energiecontract bestaat uit groene stroom én Fairtrade gecompenseerd groen gas. Met dit energiecontract betaal je een vast bedrag per maand voor je energieverbruik. Je kunt kiezen voor een 1 jarig of 3 jarig contract met vaste tarieven. Je betaalt als nieuwe klant geen waarborgsom.

Meer informatie 
 

Nog niet. Wel krijg je 2-maandelijkse verbruiksoverzichten zodat je jouw energieverbruik wel goed in de gaten kunt houden.

Wij bepalen je termijnbedrag op basis van je gemiddelde verbruik per jaar in de afgelopen 3 jaar. Deze gegevens krijgen wij door van jouw netbeheerder. Ga je voor het eerst op jezelf wonen, dan maakt je netbeheerder een schatting van je verbruik op basis van de postcode en het verbruik op die postcode.

Ja, de netbeheerkosten zijn in je termijnbedrag verrekend. De berekening gebeurt wel apart, omdat de kosten afhankelijk zijn van de daadwerkelijke capaciteit (hoeveel ampère of kuub je aansluiting kan verwerken) van je energieaansluiting en je netbeheerder.

Nadat je van ons het termijnbedrag hebt doorgekregen, kun je dit eenmalig met maximaal 20% verlagen. Heb je zonnepanelen laten plaatsen? Dan is een hoger percentage mogelijk. Je kunt je termijnbedrag onbeperkt verhogen.

Wij incasseren je termijnbedrag standaard rond de 28e van de voorgaande maand. Je eerste incassodatum is afhankelijk van de startdatum van je energiecontract

Zomaar Zonnepanelen

Er zijn een aantal factoren die bepalen in hoeverre jouw woning geschikt is voor zonne-energie. Zo kijken we of je voldoende ruimte hebt op je dak, over hoeveel zonuren de plaats van je woning beschikt en wat de oriëntatie van je dak is ten opzichte van het zuiden. Belangrijk is om te weten dat zonnepanelen ook erg rendabel zijn als het dak op het oosten of westen georiënteerd is.

In één woord: mooi. Onze moderne en esthetisch kwalitatieve zonnepanelen bieden een stijlvolle oplossing voor op jouw dak. Zo nemen wij standaard afscheid van de lichtblauwe zonnepanelen die vaak het uiterlijk van de woning negatief beïnvloed.

De zonnepanelen vangen het licht van de zon. Deze energie wordt per kabel doorgestuurd naar de omvormer waar het vervolgens wordt omgevormd tot energie die bruikbaar is in jouw woning. Wanneer er meer energie wordt opgewekt dan dat er wordt verbruikt gaat deze rechtsreeks het elektriciteitsnet op. Afhankelijk van je energieleverancier ontvang je hier een terugleververgoeding voor.

Een gemiddelde zonne-energie installatie met 12 zwarte zonnepanelen kost ongeveer 4.000 euro en wekt jaarlijks zo’n 3.000 kWh aan energie op. Hiermee bespaar je jaarlijks zo’n 635 euro op je energienota en is de investering in 6,4 jaar terugverdiend. Daarna heb je nog zo’n 25 jaar gratis energie van je eigen dak.

Nog mooier is om gratis zonnepanelen te krijgen van enie.nl en alleen te betalen voor de opgewekte kWh‘s. Je betaalt dan ongeveer 19 cent per kWh met een looptijd van 15 jaar. Hierbij is het onderhoud en vervangen van defecte producten door enie.nl geregeld. Kortom gratis zonnepanelen, gratis onderhoud en alleen betalen voor de stroom die jezelf opwekt.

Een enorm positief gevolg: de CO2 uitstoot die je bespaart met een gemiddelde zonnepanelen installatie staat gelijk aan het besparen van de uitstoot die voortvloeit uit 628.127 km rijden. Daarnaast zijn de producten van enie.nl op een duurzame manier geproduceerd waardoor de Co2 uitstoot van de productie in een jaar tijd zijn gecompenseerd.

De kans dat je 30 jaar lang in je huidige woning blijft wonen is natuurlijk niet enorm groot. Gelukkig heb je in de tussentijd allang je investering terugverdiend. Daarnaast verhogen zonnepanelen de WOZ-waarde van je woning en is het vaak een doorslaggevende factor voor kopers.

 

Ga je verhuizen en wil je jouw zonnepanelen meeverhuizen naar de nieuwe woning? Dat is mogelijk. Enie.nl heeft namelijk een verhuisdienst, waarbij we uw zonnesysteem verhuizen met behoud van garanties en services. Speciaal voor onze klanten zijn de kosten hiervan slechts € 75 per zonnepaneel. Zo heb je de verhuizing binnen ongeveer een jaar weer terugverdiend.

De kwaliteit van onze zonnepanelen is momenteel al goed en voordelig, ze produceren 25 jaar schone stroom. De opbrengst van nieuwe zonnepanelen gaat nog steeds wat omhoog, maar dat gaat stapje bij beetje. Het is niet waarschijnlijk dat toekomstige verbeterde panelen dat voordeel zullen compenseren. Ieder jaar dat je wacht en nog geen eigen zonnesysteem heeft, loop je al wel besparingen mis.

Tegenwoordig is het investeren in zonne-energie zeer rendabel en zijn subsidies niet meer nodig. De kwaliteit van zonnepanelen is zo hoog, dat de terugverdientijd flink omlaag is gegaan.
Als extra stimulans voor duurzaam gedrag, zijn er op dit moment in enkele gemeenten nog subsidieregelingen actief.

Ook al zijn de subsidiemogelijkheden zeer beperkt, door een uitspraak van het Europese Hof is het mogelijk om de volledige btw van je zonnesysteem terug te krijgen van de Belastingdienst. Dit betreft 21% van de totale kosten, en scheelt ongeveer zo’n 2,0 jaar in jouw terugverdientermijn. Alleen als je zonnepanelen koopt, heb je recht op een BTW teruggave. 

 

Btw is bij betalen per kWh niet van toepassing. Als producent van energie ben je niet btw plichtig.

De gemiddelde levensduur van zonnepanelen is tegenwoordig tenminste 25 jaar. Ook 30 tot 35 jaar is al geen uitzondering meer. De panelen kunnen steeds langer op het dak blijven liggen, na een betrouwbare installatie heb je er dus lange tijd geen omkijken naar. Dat is in ieder geval onze bedoeling, dat je jarenlang zorgeloos kunt genieten van eigen schone stroom. Die onafhankelijkheid van de energiemaatschappij maakt de investering mede zo aantrekkelijk, na de terugverdientijd kan je dus nog zo’n 20 jaar eigen energie opwekken. 

Slimme meter

Een slimme meter is de nieuwe digitale gas- en elektriciteitsmeter. Heel handig want wij kunnen op afstand alle informatie over je energieverbruik ophalen. 'Uitlezen' noemen we dat. De meter is slim, omdat het eigenlijk een klein computertje is. Anders dan je oude 'analoge' meter, kan de slimme meter zelf berekeningen doen. En die via een beveiligde verbinding over internet naar ons toesturen.

De slimme meter is in eigendom van jouw netbeheerder. Als je gaat verhuizen, verhuist je slimme meter niet mee. Wil je in je nieuwe woning ook een slimme meter? Neem dan contact op met jouw netbeheerder. 

 

€ 72,60 (incl. BTW) voor een elektriciteits- en gasmeter.
€ 67,76 (incl. BTW) voor een elektriciteitsmeter als er geen gasaansluiting aanwezig is.

Je kunt ook via de pagina ‘slimme meter overzicht‘ bekijken wanneer er een slimme meter bij jou geplaatst gaat worden.

Overstappen

Dit is afhankelijk van je huidige contract. Er geldt altijd een opzegtermijn van 30 dagen. Heb je nog een energiecontract bij een andere energieleverancier, dan houden wij rekening met de einddatum die zij gebruiken. Die einddatum moet dan wel binnen 6 maanden na je aanmelding liggen. Zijn wij jouw eerste energieleverancier? Dan ben je binnen een maand bij ons aangesloten.

Dit hoef je zelf niet te regelen. Wij zeggen je huidige contract op bij je vorige leverancier. 

Je ontvangt jouw leveringsovereenkomst en facturen per e-mail van ons. 

De meest voorkomende reden is dat onze e-mail per ongeluk in je ongewenste mail- of spamfolder terechtkomt. Vooral Gmail en Hotmail zijn hier gevoelig voor. Je voorkomt dit door ons e-mailadres (klantenservice@energieflex.nl) aan je adresboek of contacten toe te voegen.

Meterstand

Op de pagina Meterstanden doorgeven klik je op ‘Hoe kan ik mijn meterstand aflezen? Klik hier voor een uitgebreide uitleg’. Hier leggen we jou stap voor stap uit hoe je het beste jouw meterstand kan uitlezen.

Jouw meterstanden kun je gemakkelijk doorgeven via onze website.

Jouw netbeheerder is verantwoordelijk voor de werking van jouw meter. Neem daarom contact op met jouw netbeheerder als je problemen hebt met de meter. Weet je niet wie jouw netbeheerder is? Bekijk het hier: https://www.netbeheernederland.nl/consumenteninformatie/wie-is-mijn-netbeheerder

Als je een analoge meter hebt, is het de bedoeling dat je zelf de meterstanden aan ons doorgeeft. Als je een slimme meter hebt, kunnen wij met jouw toestemming de meter op afstand uitlezen. Let op: controleer altijd of wij de standen ontvangen hebben, om misverstanden op de jaar- en eindnota te voorkomen. 

 

Nee, dit is bij ons niet mogelijk. Wij kunnen je tarieven alleen berekenen op basis van de aanwezige meter.

Om online je meterstanden door te geven, is het nodig dat je computer 'cookies', kleine veilige softwareprogrammaatjes, accepteert. Lees hieronder hoe je cookies instelt per browser. Je browser is het softwareprogramma dat je gebruikt om internetpagina's te bekijken.

Chrome

  • Klik rechtsboven op het streepjesicoon en kies ‘Instellingen’.
  • Klik onderaan de pagina op ‘Geavanceerde instellingen weergeven’.
  • Klik bij ‘Privacy’ op ‘Instellingen voor inhoud’.
  • Onder het kopje Cookies kies je ‘Toestaan’.
  • Klik op ‘Gereed’ om deze pagina goed te laten werken.

 

Firefox

  • Klik rechtsboven op de puntjes en kies ‘Opties’.
  • Ga naar het tabblad ‘Privacy’.
  • Onder de optie ‘Cookies’ kun je de optie ‘Cookies van websites accepteren’ aanvinken om deze pagina goed te laten werken.

 

Internet Explorer

  • Klik rechtsboven op het tandwielicoon en kies Internetopties.
  • Ga naar het tabblad ‘Privacy’.
  • Kies de instelling ‘Laag’.
  • Klik op ‘Toepassen’ om deze pagina goed te laten werken.

 

Microsoft Edge

  • Klik rechtsboven op de puntjes en kies ‘Instellingen’.
  • Klik bij Geavanceerde Instellingen op ‘Geavanceerde instellingen weergeven’.
  • Zet onder het kopje Cookies de instelling op ‘Blokkeer geen cookies’ om deze pagina goed te laten werken.

 

Safari

  • Klik linksboven in de menubalk bovenaan je scherm op Safari.
  • Klik op ‘Voorkeuren’.
  • Ga naar het tabblad ‘Privacy’.
  • Kies ‘Sta altijd toe’ om deze pagina goed te laten werken.


Accepteert je browser cookies al wel, maar kun je je meterstanden nog steeds niet doorgeven? Neem dan contact op met onze klantenservice.

 

Jaarnota

Je ontvangt na 12 maanden een jaarfactuur. Deze versturen per e-mail naar je toe.

Dit kan verschillende redenen hebben. Een reden kan zijn dat wij betalingsherinneringen voor je termijnbedrag moesten versturen. In onze actievoorwaarden staat na hoeveel betalingsherinneringen de welkkomstbonus vervalt. 

Een andere reden kan zijn dat je binnen een jaar bij ons weggaat (bij een 1 jarig contract) of binnen 3 jaar (bij een 3 jarig contract). Hierdoor vervalt ook het recht op de welkomstkorting (zie voorwaarden).

Je ontvangt je jaarfactuur per e-mail. Heb je vragen over je jaarfactuur, bel dan onze klantenservice via 088 - 304 10 00.

Iedereen in Nederland betaalt overheidsheffingen voor energieverbruik. Wij zijn wettelijk verplicht 2 heffingen bij jou door te rekenen en deze daarna aan de overheid af te dragen: de REB (Regulerende EnergieBelasting) en de ODE (Opslag Duurzame Energie).

Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie zijn overheidsheffingen die je betaalt over elke kWh stroom of m³ gas die je verbruikt. In 1996 werd de energiebelasting voor het eerst ingevoerd om verbruikers te stimuleren zuinig en bewust met energie om te gaan. In januari 2013 is wet Opslag Duurzame Energie aangenomen om de uitgaven te dekken ter stimulering van duurzame energie. Je betaalt deze belastingen aan jouw energieleverancier die ze weer afdraagt aan de Belastingdienst.

Jouw jaarrekening loopt vaak niet precies van 1 januari tot en met 31 december, maar bijvoorbeeld van 1 april 2017 tot en met 31 maart 2018. Je ziet dan op jouw energierekening een gemiddelde prijs voor de energiebelasting. Van 1 april 2017 tot en met 31 december 2017 betaal je het tarief van 2017, voor de periode in 2018 betaal je het tarief van 2018

Betaling

Maak je gebruik van een betaallink en betaal je met iDEAL, dan is je betaling direct binnen en verwerkt. Doe je je betalingen handmatig, dan is de verwerkingstijd 5 werkdagen.

In bijzondere gevallen willen wij een uitzondering maken omtrent de betaling. Uiteraard gebeurt dit alleen in goed overleg.

Neem in dit geval altijd contact op met onze klantenservice op 088 - 304 10 00 (lokaal tarief).

Met een Flex Standaard en 100% Sociaal Groen energiecontract maak je gebruik van automatische incasso.

Maandbedrag
Het maandbedrag wordt berekend tijdens de aanmelding bij EnergieFlex. Nadat jij een gewenst verbruik invult wordt er een berekening gemaakt aan de hand van de tarieven, overheidsheffingen en verwachte netbeheerkosten. Met dit maandbedrag kun je makkelijker een vergelijking maken met andere energieleveranciers.

 

Termijnbedrag
Als de aanmelding is ontvangen gaat EnergieFlex bij de netbeheerder alle aansluitgegevens van de woning opvragen. Dit zijn onder andere de werkelijke netbeheerkosten en het standaard jaarverbruik. Het standaard jaarverbruik is het gemiddelde verbruik van de woning over een periode van 3 jaar omgerekend naar een normaal jaar. Het ene jaar is het namelijk kouder dan het andere jaar. Het termijnbedrag sluit daarmee aan op jouw woning en het toekomstige verbruik.

Dit kan verschillende oorzaken hebben, hieronder hebben we de 3 belangrijkste waar u op kan letten.

  • Is de aanbieding met een kortingsbedrag? In dat geval kan het zijn dat dit bedrag verwerkt is in de berekening, kijk daarvoor naar de details van de berekening. Het termijnbedrag is niet berekend met een kortingsbedrag, omdat deze korting onderdeel is van een actie en éénmalig op de jaarnota wordt uitgekeerd.
  • Komt het verbruik wel overeen? Voor de berekening van het maandbedrag is u gevraagd een verbruik in te vullen. Het kan zijn dat u het verbruik heeft genomen van de laatste jaarnota of op basis van uw woonsituatie EnergieFlex een verbruik hebt laten uitrekenen. Dit wijkt dan altijd af van het standaard jaarverbruik waarop het termijnbedrag wordt berekend.
  • Zijn de netbeheerkosten hetzelfde? Bij de berekening van het maandbedrag kan nog niet met zekerheid de juiste netbeheerkosten worden gebruikt, hiervoor wordt daarom gebruik gemaakt van de meest voorkomende situatie. De netbeheerkosten zijn uiteindelijk afhankelijk van de capaciteit van de meters en het gasverbruik.

Tarieven

Fijn dat je je contract wilt verlengen. Wij hebben een persoonlijk aanbod voor jou. Neem contact met op ons op 088 - 304 10 00 (lokaal tarief) voor het aanbod. 

Als je contract afloopt bij ons, blijven wij gewoon energie leveren op jouw adres. We rekenen dan variabele tarieven en je contract is maandelijks opzegbaar.

 

Op de dag dat je aanmelding is verwerkt, heb je via e-mail een leveringsovereenkomst van ons ontvangen. In deze leveringsovereenkomst lees je ook wat je tarieven zijn die je gaat betalen. Onze actuele tarieven vind je op onze website. Let op: deze tarieven hoeven niet altijd te gelden voor jouw contract.

Het tarief bestaat uit meerdere kosten. Dit zijn de kosten voor de levering zelf, kosten van de netbeheerder, btw-kosten en overheidsheffingen op energie.

Wij brengen € 5,75 aan vaste leveringskosten per product per maand in rekening. Vaste leveringskosten zijn bedoeld om onze dienstverlening mogelijk te maken en te verbeteren. Deze kosten zijn niet afhankelijk van je verbruik, iedere klant betaalt dus hetzelfde bedrag hiervoor. 

 

Je netbeheerder bepaalt de start- en eindtijden. Ook wel de dag- en nachtstroom genoemd. We hebben deze tijden en het normaal- en daltarief bij elkaar gezet in het overzicht normaal- en daltarief.

Teruglevering

Salderen is het verrekenen van geproduceerde en verbruikte elektriciteit. De stroom die je met zonnepanelen opwekt en die je niet gebruikt, lever je weerterug aan ons.

Op dagen dat je minder stroom opwekt dan dat je verbruikt, leveren wij je stroom.

Hoeveel stroom je zelf opwekt en gebruikt, terugleverd aan ons en van ons verbruikt, verrekenen we met elkaar. Om te kunnen 'salderen' moet je meter deze teruglevering wel kunnen registreren. Kies daarom voor een slimme meter.

Salderen is mogelijk tot een aansluitcapaciteit van maximaal 3 keer 80 ampère (A).

Een gemiddeld huishouden komt hier bij lange na niet aan.

Bedrijven kunnen tot maximaal 10.000 kilowattuur (kWh) per jaar salderen, consumenten onbeperkt.

Wek je meer stroom op dan je verbruikt? Dan ontvang je een terugleververgoeding. De waarde van de teruggeleverde stroom is gelijk aan het tarief zoals dat in ons contract is afgesproken.

Algemeen

De meest voorkomende reden is dat onze e-mail in je ongewenste mail- of spamfolder terechtkomt. Vooral Gmail en Hotmail zijn hier gevoelig voor. Je voorkomt dit door ons e-mailadres (klantenservice@energieflex.nl) aan je adresboek of contacten toe te voegen.

Als je nieuwe klant wordt bij EnergieFlex ontvang je rond de datum dat we starten met de energielevering een e-mail. In die e-mail leggen we je stap voor stap uit hoe je je kunt registeren en hoe je een eigen wachtwoord kunt aanmaken.

Je vindt de inlogknop (Mijn EnergieFlex) rechtsboven in het menu van de website. Hierna kies je jouw contractvorm en log je in.

Je ontvangt je inloggegevens via e-mail van ons. Daarna kun je meteen inloggen.

Deze vind je na het inloggen in Mijn EnergieFlex.

Ons rekeningnummer is op deze pagina te vinden onder het kopje overige gegevens. 

Nee, dat maakt voor ons niet uit. In beide gevallen kun je gewoon energie bij ons afnemen. Alleen als je zonnepanelen hebt op je koophuis, kun je BTW terugvragen. 

Ja, je hebt tot 14 dagen na ontvangst van onze bevestigings e-mail om de leveringsovereenkomst op te zeggen.

Groen gas én groene stroom? Kies 100% Sociaal Groen

Direct aanmelden

Heb je vragen?

Onze klantenservice helpt je iedere werkdag van 9.00 - 17.00 uur via 088 - 304 10 00
(lokaal tarief).

Liever via e-mail? Vul ons contactformulier in en je krijgt binnen 5 werkdagen reactie.