Overzicht 28 nov. 2017

Privacy slimme meter

Hoe zit het met de veiligheid en privacy van de slimme meter?

De slimme meter heeft als groot voordeel dat deze meter vanaf een afstand uitgelezen kan worden door jouw energieleverancier en netbeheerder. Je hoeft je zelf niet meer bezig te houden met het doorgeven van meterstanden.

De laatste tijd is er veel discussie ontstaan rondom de slimme meter. Bij onze energieproducten is een slimme meter niet verplicht. Omdat veel huishoudens toch een slimme meter hebben, leggen wij graag wat meer uit over de slimme meter.

Uitlezen van de slimme meter

Als je een slimme meter in huis hebt, wordt deze een paar keer per jaar uitgelezen.
Het opstellen van de jaarnota door jouw energieleverancier is een voorbeeld waarbij de meter uitgelezen zal worden. Het is de bedoeling dat in 2018 de slimme meters elke maand uitgelezen worden. Op deze manier krijg je een goed verbruiks- en kostenoverzicht. Momenteel wordt de meter 6 keer per jaar uitgelezen.

Wil je nog meer inzicht in je verbruik? De slimme meter geeft je de mogelijkheid om een energieverbruiksmanager aan te sluiten. Op de slimme meter zitten 4 poorten. De P1-poort is geschikt om een verbruiksmanager aan te sluiten.

privacy slimme meter

Storingen sneller opgelost

Voor netbeheerders is de slimme meter een uitkomst. Als er ergens een storing is, kan de netbeheerder de locatie snel te weten komen door de slimme meter. Hierdoor kan er sneller gehandeld worden dan met de oude meters. Door sneller en beter inzicht kan de netbeheerder uiteindelijk efficiënter werken.

Slimme meter zorgt voor besparen

De meter zelf is niet heel slim. Wel krijg je meer inzicht in je verbruik doordat je dit straks (2018) maandelijks in kan zien. Door precies te kunnen zien wanneer je veel energie verbruikt, kun je op die tijdstippen gaan besparen. Hoe minder energie je verbruikt, hoe minder energiekosten zijn.
Door te profiteren van 
lage tarieven en bespaartips te gebruiken, verlaag je je energierekening flink.

Mijn privacy

De afgelopen tijd wordt er veel gepraat over de privacy van huishoudens met een slimme meter. Er is een duidelijke gedragscode  over het uitlezen van de slimme meter. Geen reden tot onrust dus. Veel consumenten weten ook niet dat je zelf het uitlezen op afstand uit kunt zetten. Het nadeel hiervan is dat je zelf de meterstanden alsnog moet doorgeven aan je energieleverancier. Als je het op afstand uitlezen uit zet, kun je nog wel een verbruiksmanager aansluiten en gebruiken.

Verschil in verbruik na installeren slimme meter

Sommige huishoudens zien een stijging in hun energieverbruik na de installatie van de slimme meter. Dit kan een aantal redenen hebben:

  • verandering van seizoen; in de winter verbruik je veel meer energie dan in de zomer
  • de oude meter werkte niet goed meer waardoor je verbruik lageren tijd lager uitviel dan dat je verbruik eigenlijk was
  • de nieuwe meter heeft zelf gebreken waardoor de metingen niet goed gedaan worden

Tips: als je net start met de slimme meter

  1. Ga zelf eens goed na of er een logische verklaring is voor een stijgend energieverbruik (een nieuw elektrisch apparaat in huis bijvoorbeeld).
  2. Twijfel je nog steeds over je stijgende verbruik? Pak dan oude jaarnota’s erbij en ga eens vergelijken
  3. Kom je er zelf niet uit? Bel je energieleverancier eens op en vraag of zij de verhoging kunnen achterhalen.
  4. Hebben de vorige 3 tips niet geholpen? Neem dan contact op met jouw netbeheerder.

Heb je na het lezen nog vragen over de slimme meter?
Bel onze klantenservice op 088 – 304 10 00 (lokaal tarief).

We zijn bereikbaar op werkdagen van 08.30 – 17.00 uur.